tisdag 30 juli 2013

Koka saft i tretakt

  Idag bestämde jag mig för att vara lite huslig och ta vara på rabarbern vi har i trädgården. Saft kändes som det bästa alternativet, eftersom jag aldrig gjort saft förut! Varför inte prova något nytt, liksom? Jag hade faktiskt egentligen tänkt att göra saft av svarta vinbär, men det regnade så mycket idag att jag tänkte verkligen inte stå ute och plocka bär. Rabarber, å andra sidan, tar ju ungefär tio sekunder att plocka så det räcker, så det var ju inga problem alls. 
  Till detta inläggs titel hör att jag precis kommit hem från folkmusikfestivalen Korrö och är helt tretaktsifierad. Jag gör liksom allt i tretakt, går, borstar tänderna, och - naturligtvis - kokar saft.
  Här kommer i alla fall receptet och några bilder:

  Du behöver:
  1 kg rabarber (ca 1 ½ l i skurna bitar)
  7 ½ dl vatten
  Saft från ½ citron
  ½ kg socker (5,5 dl)
  En skvätt atamon

  Räcker till ungefär två flaskor (beroende på storlek, så klart).


  Skär rabarbern i ett par cm breda bitar och skölj noggrant. Koka upp vatten (förslagsvis i vattenkokare först, det går fortare) och lägg sedan i rabarbern i en mellanstor kastrull. Låt koka tills det blir mjukt, i ungefär 15 minuter. Sila av i silduk över en ny kastrull i 30 minuter. Låt det stå för sig själv och tryck inte saft ur resterna, då kan det bli beskt. Koka sedan upp igen och tillsätt socker och citronsaft, och skumma sedan av om det behövs. Ta av från plattan och tillsätt atamon utblandat med lite av saften. Rör om väl. Mängden atamon avgörs av hur länge man räknar med att saften ska stå, den håller sig längre med atamon i. Inte mer än en halv msk dock. Innan du häller upp i flaska, skölj den i varmt vatten. Låt den svalna i tillsluten flaska och ställ sedan i kylskåp. Blanda ut med vatten efter smak vid servering.


  Och så kan man göra etiketter! Åh så glad jag är över min skrivmaskin vid sådana här tillfällen, perfekt. 
  Klart! Väldigt behändigt, tycker jag. Inte alls svårt, trots att jag aldrig gjort det förut. Så nu ska jag ge mig på vinbären så fort det blir soligt ute!

  Och just det, jag nämnde ju att jag nyss kommit hem från festival - det var fantastiskt. Jag ska strax berätta mer om det, och visa en massa bilder. Toodles!

1 kommentar: